RPA – Robotisert automatisering

Tenk deg at du kan fjerne alle de kjedelige, repetitive oppgavene du bruker mange timer på hver dag! RPA (Robotic Process Automation) vil hjelpe deg!

De aller fleste bedriftene vi samarbeider med vurderer eller er i gang med automatisering, og da helst robotisert automatisering av repetitive manuelle prosesser. Manuelle prosesser er ofte utsatt for feil, og mer enn 88% (kilde: forbes) av prosesser i et selskap gjøres feil bevisst eller ubevisst av medarbeiderne. Dette er åpenbart kostbart både i tid og penger.

Som et eksempel kan vi si at 6 av 10 fakturaer som behandles i landet i dag, håndteres manuelt og på «gamlemåten». De resterende har deler av automasjon blandet inn i prosessen, slik som automatisert attestering, er sendt med EHF eller liknende. Svært få er «helautomatiske», det vil si at bestilling, leveranse, bokføring og fakturaer går automatisk gjennom systemene uten menneskelig håndtering annet enn attestering.

Den kanskje aller viktigste grunnen til dette er at vi mennesker er vant til å arbeide på de måtene vi alltid har gjort, og vi er egentlig ikke villig til å endre oss. Det er derimot sannsynligvis konkurrentene dine, og de automatiserer mer og mer av prosessene sine. Det betyr at de øker konkurransekraften sin betydelig og vil utkonkurrere de som ikke henger med på det digitale skiftet.

Det gjør det umulig å ignorere det fantastiske mulighetsbildet som faktisk ligger i å automatisere.

Vi ser kunder som ønsker å utnytte mulighetsbildet så langt teknologien strekker seg i dag, og står sammen med dem og produserer fantastiske resultater som bare for ett år siden ville vært umulig. Vi ser at vi nå ved hjelp av kognitive tjenester klarer å for eksempel robotisere prosessen med faktura svært langt. Ved å eksempelvis legge attesteringen til den som bestiller (som også kan robotiseres), klarer vi å motta innkommende dokumenter i mange forskjellige formater

Vi lar intelligente systemer lære hvordan de repetitive prosessene dine er, og lar dem gjøre arbeidet

Strukturert og ustrukturert informasjon

For deg som enten er i gang med arbeidet, eller vurderer å begynne å automatisere, er det viktig å skille mellom strukturert og ustrukturert informasjon. Strukturert informasjon er typisk data du har i et ERP system eller tilsvarende. Ustrukturert er derimot det store problemet, da det dreier seg om konversasjoner, mail, filer på en mappestruktur eller steder der data ikke er så enkelt å finne den frem. Tradisjonelt har enten teknologien eller organisasjonen gitt tapt her, siden det å strukturere all informasjon er en veldig stor og kompleks jobb.

Ved hjelp av RPA (Robotic Process Automation) og verktøy fra Kofax, Cortana(Microsoft) og fler klarer vi nå å strukturere mer og mer data, og på den måten automatisere flere repetitive prosesser for våre kunder.

Vi har flere suksesshistorier, der man eksempelvis kan attestere bestillingen, så vil all bokføring og korrekt anvendelse av varen automatiseres så fremt varen blir tatt imot rett på lager. Vi letter arbeidet svært betydelig, og hjelper kundene å få en massiv konkurransekraft.

De absolutt aller fleste selskapene vi kjenner til vil ha nytte av automatisering. Alt fra enkle operasjoner, til komplekse rutiner kan forenkles betydelig.

Vi kan hjelpe alle innen:

  • Regnskap/finans/økonomi
  • Rapportering
  • Operations
  • Salg og markedsføring
  • Nye kunder og setup
  • Kundeservice
  • Leveranse, lager og logistikk
  • HR

Og selvfølgelig overalt der det finnes digitale datakilder. Vi gjør også integrasjoner mot perifere løsninger.

HG Gruppen er leverandører av KOFAX som er en av de største internasjonale aktørene innen RPA, samt at vi benytter oss av Cortana fra Microsoft. Kontakt oss for mer informasjon!

Business Intelligence

Business Intelligence

Lagt i ERP | 0

Gartner definerer Business intelligence som: «an umbrella term that includes the applications, infrastructure and tools, and best practices that enable access to and analysis of information to improve and optimize decisions and performance.”

Vi er enige I denne definisjonen, og anser beslutningsstøtte, datainnhenting, og automasjon ved hjelp av teknologi som nøkkelen. Vi forutsetter at automasjon har den hensikt å optimalisere prosesser. Vi observerer at de aller fleste selskaper vi snakker med, samt alle våre kunder er opptatt av å forbedre seg ved hjelp av teknologi, og de aller fleste faller inn under begrepet Business intelligence.

Den mest utbredte anvendelsen av Business Intelligence er å innhente data, transformere disse dataene, og så bruke dataene for å støtte ett forretningsmål. Typiske eksempler kan det være å måle churn for en periode for å predikere hva curn vil være kommende periode, eller salgstall på region, periode, selgeres resultater mm.

Mengden teknologi vi har tilgjengelig for å hjelpe oss øker også hver eneste måned. Vi snakker om ting som ERP systemer, Cloud computing, Big Data, AI, Machine Learning og mye mer som kan benyttes innen Business Intelligence. Det er rett og slett en jungel med kompliserte verktøy og fagområder som stilles til rådighet for å hjelpe til med beslutnigsstøtte. Vi ser i dag fremveksten av særskilt Big Data og Machine Learning som noe veldig mange vil ha et øye med og ønsker å ha en klarere strategi rundt. De dataene et selskap innehar er nemlig usedvanlig viktig for konkurransekraften.

Mengden teknologi tilgjengelig er også noe av problemet, siden mange ønsker å benytte teknologi bare for teknologiens skyld. Det aller viktigste er nettopp at valgene både av metode og verktøy må støtte en forretningsstrategi og et forretningsmål. Gjør det ikke det, er det bare støy i organisasjonen, og representerer unødvendige prosjekter som nok ikke bør fortsette i den formen de er.

Det å inkludere teknologi og en kraftfull forretningsstrategi hjelper utrolig mange bedrifter å bli sikrere på seg selv, ha mer innsikt i sine egne data, og det å faktisk vite, og ikke anta hva som skjer ute i organisasjonen. Det å balansere mellom teknologi og forretning krever at man har innsikt i prosesser, og her skal man nytte seg av sine egne folk som er veldig verdifulle. Disse vil utfordre forretningen, prosjektet og bør involveres så tidlig som mulig i de aller fleste slike prosjekter. Sterk og klar prosjektstyring vil også sikre at disse operasjonene og prosjektene lykkes i bedre grad og at man kan høste forretningseffektene man faktisk er ute etter.

Vi i HG-Gruppen har ressursene som kan bistå i alle typer digitale transformasjonsprosjekter som involverer datainnhenting og ERP, og hjelper gjerne til om du har noen spørsmål

 

 

ERP Implementering

Lagt i ERP | 0

De absolutt aller fleste som innfører en ERP løsning får store positive effekter. Det vil hjelpe organisasjonen med å spare penger, automatisere prosesser, skaffe oversikt over dine ressurser, samt ha mange andre fordeler. Det å innføre et ERP system er derimot for noen en omfattende jobb.

Det er helt sikkert at det er en god del arbeide som må gjøres, samt at det er stor sannsynlighet for at din organisasjon må gjøre noen endringer i prosessene sine. Det finnes heller ikke en fasit på hvordan en innføring skal gjøres i alle bedrifter før man starter, slik at man er avhengig av gode ressurser rundt seg som kjenner til hva man bør gjøre.

 

Hvordan gjøres ERP implementering?

Som nevnt finnes ikke en entydig fasit for dette, og hvert enkelt tilfelle må planlegges særskilt.

Vi i HG-gruppen har vært med på svært mange implementeringer av ERP løsninger i mange forskjellige typer selskaper. Vi ser at det er noen elementer som er likt for de aller fleste prosesser:

 

Først må vi beslutte om du vil kjøre løsningen i skyen, «on premise» eller om det kreves en hybrid variant. Det kan være mange årsaker til de forskjellige valgene som vi ikke skal diskutere her. Det kan ha konsekvenser på lisensieringen, og det diskuterer vi i hvert enkelt tilfelle. Videre må miljøene produseres og installeres slik at vi har både testmiljøer og produksjonsmiljøer tilgjengelig. Disse må naturligvis konfigureres i henholdt til policies som settes opp.

Dersom det er en ny installasjon og selskapet aldri har benyttet seg av ERP løsninger tidligere, besluttes HVA som skal bli masterdata. Dersom det eksisterer en ERP løsning som skal erstattes, vil vi gå inn på migrering av data og selvfølgelig arbeide med  masterdata management.

Videre må governance bestemmes, altså hvordan man forvalter de dataene man har, hvilke prosesser skal man ha for å ivareta integriteteten, og selvfølgelig hvem er ansvarlige.

Hvilke moduler i verktøyet som skal benyttes må også besluttes, samt eventuelt hvilken rekkefølge disse skal introduseres i. Det er viktig her å både gjøre et godt arbeide med å designe og konfigurere løsningen slik at man treffer best mulig på bedriften sine behov, og at de rette personene involveres for å forankre beslutninger, siden disse ofte ender i endringer i prosesser.

Det kan også være slik at det er avvik mellom hva som er forventet i bedriften og hva ERP løsningen kan levere som standard. Da kan det gjøres gapsanalyser der man vurderer om man skal manuelt håndtere avvikene, eller om man skal skreddersy løsninger som forbedrer standardløsningen.

Det er svært mange bevegelige deler i slike prosjekter, og det er ofte kompliserte arbeider som må gjøres for å sikre en vellykket implementering.

HG-Gruppen er en partner som har mange vellykkede implementeringer bak oss, og anser oss som partnere med våre kunder som hjelper både under implementeringen, samt i etterarbeidet med å sikre en god adopsjon av løsningen blant dine ansatte.

HG-Gruppen – Spesialister på regnskap, lønn og IT og rådgivning.

Regnskap – din nærmeste og viktigste kilde til bedre drift

Regnskapet er kort og godt en oversikt som viser inntekter, kostnader, lønnsomhet, likviditet, hva du eier og hva du har i gjeld og egenkapital. Alle næringsdrivende i Norge har en lovfestet plikt til å føre regnskap. Mange tenker kanskje på regnskapsføring og selve regnskapet nettopp som en plikt.

Vi i HG Gruppen hevder tvert imot at regnskapet er et av de aller viktigste styringsverktøyene du har i virksomheten din. Regnskapet gir deg viktig kunnskap om status i bedriften din, og er i så måte utgangspunktet for god økonomistyring og ledelse.

Skal du bedrive regnskapsføring, har du flere valgmuligheter. Du kan eksempelvis få en lokal regnskapsfører som tar seg av hele regnskapet – og som kjenner deg og markedet ditt. Det finnes også gjør det selv løsninger på nett. Ønsker du å gjøre deler av eller hele regnskapet selv, men trenger likevel hjelp og litt ekstra kunnskap i perioder, finnes det også skreddersydde løsninger for dette.

Hva er egentlig et regnskap?

Kort fortalt består regnskapet av to hoveddeler: balanse og resultat. Balansen gir en oversikt over den økonomiske stillingen ved avslutningen av en regnskapsperiode. Resultatregnskapet viser den økonomiske utviklingen i samme periode.

  • For virksomheter med økonomisk formål (overskudd) er regnskapet den endelige fasiten på hvordan virksomheten gjorde det i siste regnskapsperiode, og status ved slutten av perioden.
  • Kontroll på driften: Regnskapsanalysen forteller deg hvor du kan forbedre virksomheten din, og gir deg en status ved slutten av perioden.
  • Benchmarking: Sammenligning med andre bedrifter sier noe om hvor du gjør det bra og om hvor du kan og bør forbedre deg.
  • For virksomheter der målet ikke er overskudd, fungerer regnskapet som underlag for å ta beslutninger. Det gir innsikt i rammene du har for å realisere formålet – du kan som kjent ikke bruke mer enn det du faktisk har tilgjengelig.

Regnskapet ditt er nyttig for en lang rekke aktører, eksempelvis ledelse og styre, myndigheter, eiere, ansatte, leverandører, kunder, banker/finansinstitusjoner og potensielle investorer. Et regnskap som er ajourført og presentert på en god måte, vil skape tillit overfor samarbeidspartnere, banker og leverandører.

Det finnes flere ulike måter å gjøre regnskapet på. Vi har kunnskap og kompetanse til å hjelpe deg å bestemme hva som er best for deg.

1 2